Hlavní menu
· Úvodní strana
· O klubu
· Členové klubu
· Hangár
· Svahy
· Lodě
· Auta
· Dílna
· Elektronika
· Fórum
· Fotogalerie
· Videogalerie
· Počasí v Brně
· Downloads
· Odkazy
· Seznam témat
· Archív článků
· Top 10
· Můj účet
Přihlášení (registrace)
Přezdívka

Heslo

Bezpečnostní kód:
Bezpečnostní kód
Do tohoto pole vložte bezpečnostní kód:

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.
TopList
RSS/XML
· RSS 0.91
· RSS 2.0
· Atom
Partnerské stránky
MoNaKo - Modelařina Na Koleně

Tug Towing CZ

MK ALKA Žatčany

Discovery aneb (z)krocení plachet

Autor: Liberk - Středa, 14.09. 2011 - 21:53:52
Téma: Lodě a jiné vodní stroje

Užž nějakou dobu jsem pokukoval po nějaké plachetnici s tím, žže by to byla pěkná relaxace po „nervy drásajících“ jízdách při Tug Towingu a vůbec jako zpestření u vody.  Líbily se mně footiny, protožže je má užž několik kamarádů v mém okolí, ale také mě zaujaly většší plachetnice typu MicroMagic a uvažžoval jsem i o metrovkách z HobbyKingu. 



Nějakou tu plachetku jsem se chystal si vybrat a přes zimu ji i případně postavit, nicméně člověk míní a žžena mění. Ozvala se, žže se na naššich lodních akcích nudí a žže by chtěla taky s něčím jezdit. A žže motorové lodě jsou na ni moc rychlé a plachetnice bude určitě to pravé. Jakožžto léty vycvičený manžžel jsem neodporoval a hned se posluššně zeptal, co by si jako tak představovala za plachetnici. Nakonec jsme se shodli na „střední“ velikosti (ani footyna, ani metrovka) a protožže žžena prohlásila, žže chce jezdit ješště letos, byl jsem nucen koupit něco hotového. Po probrání nabídek na trhu jsem se rozhodl pro plachetnici Discovery od firmy Joysway, která je dostupná za sluššnou cenu na naššem trhu.

Výrobce Discovery

délka : 610 mm
ššířka: 175 mm
výšška st잾ně: 860 mm
hmotnost RTR: 1350 g
plocha plachet: 17,2 dm2


Dalšší výhodou je kompletní dodávka v podobě RTR včetně 2,4 GHz vysílačky, výběru ze tří barev a módů 1 nebo 2. Tudힾ jsem neváhal a plachetnici v modré barvě (na základě požžadavku z vyšššších míst) objednal u svého oblíbeného modelářského obchodu RC Market (Helimánia na Vinohradech). V modré barvě ji neměli skladem a tak jsem si pro ni přiššel ažž za týden, kdy doššla z velkoskladu.
Plachetnice se dodává rozložžená na nejnutnějšší minimum dílů tak, aby se veššla do přepravní krabice o rozměrech 88 x 20 x 14 cm. Po otevření na vás vykoukne kompletně vystrojený laminátový trup (tím mě překvapili, čekal jsem plastový) s pěknou modrou „fasádou“. Přechody barev jsou trochu odfláklé, ale z metru užž vidět nejsou a na vodě užž vůbec ne. Uvnitř trupu je jižž zalepena kostra z překližžky, držžící dvě standardní 6ti kilová čínská serva KingMax 4806A (na plachty a kormidlo), ložže (sp횹e jen vyříznutá díra) pro čtyři tužžkové baterky v držžáku, vypínač napájení

a 4 kanálový přijímač.

Také lanka k plachtám jsou jižž od serva natažžena a vyvedena ven. Od druhého serva vedou dvě táhla přes gumovou krytku ven ke kormidlu na zádi.

Dále je v krabici vysílačka, krásný pochromovaný kýl, plachty - kosatka a vratiplachta s hliníkovými ráhny, hliníkový stožžár s lanky, pytlík s drobnostmi, elegantní stojan a návod v angličtině a češštině.

Vysypal jsem všše ven a přemýššlel, jak se v těch svazcích lanek vyznám. Ale soudruzi z Číny mě mile překvapili, kdyžž kažždý svazek lan byl popsán písmenem abecedy, které bylo na něm samolepkou nalepeno a úvazníky na trupu lodi měly ty stejné nálepky, takžže bylo okamžžitě vidět, kam co patří. Navíc v návodu je to ješště popsáno. Celá stavba v podstatě spočívá jen v přidělání a zajišštění kormidla, nasazení stožžáru a plachet a napnutí upínacích lan. To je všše. Za jeden podvečer je všše hotovo. Jediné, co je potřeba zakoupit, tak jsou čtyři tužžkovky do vysílačky a dalšší čtyři do lodě.  Po sestavení jsem odzkouššel elektroniku a všše fungovalo napoprvé a bez jakýchkoliv problémů. Vysílačka je obyčejný čtyřkanál, který má pouze reverzy a trimy (kupodivu elektronické), ale na řízení plachetnice je plně dostačující. Pracuje v systému FHSS jako Futaba, takžže by nejsp횹 i s nějakým jiným futabáckým přijímačem fungovala, kdyby ji chtěl člověk využžít i jinde.

Jeden večer jsem plachetnici seskládal a hned druhý den odpoledne jsme se společně se žženou vydali ji otestovat na oblíbenou lokalitu - Splaviska. Trochu jsem měl obavy z toho, žže téměř nefoukalo a také z několika lidí, kteří se tam koupali. Ale koupající s námi měli soucit (a nebo strach ?) a během testů nelezli do vody.  Tak jsem na místě dotáhl lanka, zapnul vysílajdu a přijímač, otestoval, žže se všše vrtí a ššup s ní do vody. A čekal jsem, co se bude dít. Vítr téměř nefoukal (0-1,5 m/s), ale i tak se plachetnice po povolení plachet (na zadní vítr) celkem svižžně rozjela.

A tak jsem zatočil a přitáhl plachty a pak zase a tak nějak pořád dokola a ono to kupodivu jelo a vcelku pěkně. Občas vítr úplně vyhnil, ale jinak stačil jen takový vánek, co sotva pohne listy na stromu, a užž se jelo. Zkusil jsem křižžovat proti větru (dle pěkného návodu ve stavebnici, kde se počítá i s úplnými začátečníky a je tam návod jak loď řídit, včetně plachtařské terminologie - klobouk dolů před číňany), cožž mně ššlo hůře, ale co by člověk nechtěl napoprvé, žže ? Kdyžž jsem horko-t잾ko po nějaké době doplachtil k sobě, tak jsem předal vysílačku žženě se slovy „"tady mᚹ, cos chtěla"“ a poučil ji o ovládání lodě (levý knipl kormidlo, pravý k sobě plachty přitažženy, od sebe povoleny) a čekal, co se bude dít. No nedělo se nic moc (respektive loď jela podle kniplů, které byly v neutrálu) a tak jsem musel pomáhat řídit. ŽŽena se sice navenek tvářila, žže je to přesně to, co chtěla, ale mám pocit, žže ještě s lítostí vzpomínala na jednoduché řízení motorové lodě, o kterém prohlaššovala, žže nikdy nezvládne. Ale snažžila se a myslím, žže v př횹tí pětiletce se to snad poddá.
Po vytažžení z vody a kontrole těsnosti, jsem z trupu vyčerpal asi půl litru vody. Voda byla rozlitá po celé délce trupu, ale nijak to nebylo poznat na řízení, ani elektronice nevadila (ta je těsně pod palubou), ale stejně ji budu muset trochu utěsnit. Při většších náklonech doššlo k zaplavení nástavby nad vstupem do trupu a ta nástavba má fuky, kudy to „táhne“.
Dalšší den jsem vyrazil s Milanem Sedláčkem znovu na Splaviska, tentokrát na test v silnějšším větru. Foukalo asi tak 4-7 m/s. Milan vytáhl svou footynu, „hodil“ ji do vody a užž se jelo. Já vyndal Discovery, také ji „hodil“ do vody a ..... užž se nejelo. Silný vítr jí evidentně nesvědčil. Se zadním větrem ješště jela, ale při obrátce nebo bočním větru si lehala téměř na hladinu, ššpatně chytala vítr do plachet, nedržžela stopu a o návratu pomocí křižžování jsem si mohl nechat tak leda zdát. Po boji jsem ji nakonec dostal z vody. Milan na ni hodil oko znalce (nachytřil se prý na internetu a na setkání u vody s Boříkem a spol.) a hned na mě začal chrlit, co je na ní nejsp횹 ššpatně. Bylo toho tolik, žže jsem si zapamatoval jen nejdůležžitějšší věci, které jsem se snažžil zrealizovat:


1.  Bylo nutné přidat cca 500g do kýlu (původní vើil 440g) a spíšše tu váhu dát dozadu (lehce se zanořoval čumák). Provizorní dovើení jsem vyřeššil jednodušše - zatힾil jsem kýl sadou matic o potřebné váze. Definitivní podobu pak zrealizuji pomocí olova do „elegantního“ tvaru.

2. Víc vypnout základny obou plachet (u ráhen), protožže byly velice uvolněné. U kosatky to ššlo v rámci původního rozsahu ráhna, u hlavní plachty jsem musel prodloužžit vratipeň (= ráhno hlavní plachty, jak jsem se nachytřil).

3. Bylo potřeba seřídit plachty - při max. dotažžení má mít hlavní plachta „vůli“ 0-3° a kosatka cca 5-10° (prosím nekamenovat, tohle jsem se dočetl na internetu) a od výrobce měly obě plachty stejnou výchylku (hlavní plachta dokonce o fous většší)
4. A hlavně všše utěsnit. Nejvíce teklo kolem krytu nástavby a pak plastovým výliskem kolem st쾞ně.

O pár dní později jsem při větru 3-4 m/s se synem zajel otestovat nové úpravy. Měl jsem trochu obavy, co to udělá, ale výsledek mě mile překvapil. Loď jela v tomhle větru bez problémů, při největšším náklonu nepřesáhl náklon úhel 45°, držžela stopu, nezanořovala se čumákem a dokonce i křižžovala proti větru (tedy v rámci mého „umění“ křižžovat). Věřím, žže zkuššení borci od plachetnic by na její jízdě ješště naššli spoustu nedostatků, ale mně, amatérovi, navíc se ššpatnou zkuššeností s předchozí jízdou, se to zdálo dokonalé. K úplné spokojenosti mně ješště chybí ji otestovat ve větru 6 m/s a většším, na který si budu muset nejspíš ješště chvíli počkat.
Fotografie z tohoto testu nemám, protožže při šštelování prvního snímku jsem na kraji rybníka uklouzl, zajel do vody skoro po pás a částečně namočil fotoaparát. Po zbytek testování probíhalo místo focení jen suššení.
Na základě svých doposud malých, leč přeci jen nějakých zkuššeností mohu říci, žže za ty peníze to není ššpatná volba. Asi to není nejlepšší varianta pro nemodeláře, který si chce koupit hotový model, nic nenastavovat a jezdit. Jde to, ne žže ne, ale jen tak do max. větru 1,5 m/s a pak užž ne. A to asi nikomu stačit nebude. Ale s nevelkými úpravami se dá plachetnice dostat do stavu, kdy se s ní dá bez problémů rekreačně jezdit i ve většším větru.
Mně osobně také velice vyhovuje tím, žže se vleze kompletně sestavená na výššku do auta (mezi přední a zadní sedadlo) a není potřeba ji odstrojovat a u vody pak pracně skládat.

Plachtění zdar !

Odkaz na galerii

Dne 18.9.2011 proběhl test v silnějšším větru

Zpočátku foukalo jen asi 6-7 m/s a to bylo v ješště v normě. Plachetnice jela po větru, křižžovala a vůbec se držžela dobře. Po nějaké chvíli ale vítr začal zesilovat a začalo foukat kolem 9 m/s a navíc se objevovaly nárazy ažž 15 m/s a to užž bylo moc. Loď by to nejspíšše zvládla, ale musela by mít minimálně o třetinu (ne-li o víc) zredukovanou plochu plachet. S dodávanými plachtami to nejde. Nicméně je pot욹ující, žže do větru cca 6-7 m/s to zvládala a to je podle mě pro větššinu rekreačních plachtařů naprosto dostačující. Musím konstatovat, žže jsem s ní spokojen. Užž jenom dodělat pár kosmetických drobností (konečná podoba olověné zát쾞e na kýlu, dotěsnění oddělávací nástavby atd.) a plachetka bude hotová.

24.9.2011 - doděláno nové, definitivní závažží na kýlu

Odstranil jsem matice a přemýššlel, do jakého tvaru to olovo odleju. Nejsnazšší by bylo nějak "obalit" tu původní zát잾 pod kýlem, ale já jsem potřeboval nejen přidat váhu, ale také ji posunout co nejvíce dozadu (zhruba tak, jak byly ty matice). Nakonec jsem při prohlힾení ššuplíků narazil na hliníkové pouzdro od doutníku, schované pro strýčka příhodu. Pouzdro jsem vylil olovem a narazil na ostrou ššpici původního kýlu. Nahoře jsem přidal ocelový drát cca 2 mm jako výztuhu a celé to zalepil epoxidem. Na dvou místech ješště pro zpevnění olaminoval pruhem skelné.

Pak jsem to lehce ojel ššmirglem a stříknul to barvou - výsledek je tady.

Vyzkouššeno prozatím jen ve vaně, ale protožže se to polohou moc nelišší od matic (teď je konec jen asi o 3 cm dále nežž byly matice), tak si myslím, žže se to bude chovat stejně i při plavbě. Jak bude trochu vítr, tak to otestuji.

25.9.2011 - test nového závažží na kýlu

Test proběhl za větru 3-4 m/s a bez jakýchkoliv problémů. Vypadá to, žže jsem s úpravami víceméně skončil. Teď užž se jen budou pilovat detaily.

28.9.2011 - videa

Seššli jsme se s kolegy u vody na Splaviskách a protožže měl najednou Discovery kdo řídit, tak jsem natočil videjka. Omlouvám se za kvalitu, bylo to jen mobilem.

vítr cca 0-1 m/s : video 1

vítr cca 3-4 m/s : video 2

 
Související odkazy
· Více o tématu Lodě a jiné vodní stroje
· Další články od autora liberk


Nejčtenější článek na téma Lodě a jiné vodní stroje:
Otvírání vody 2019

Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4.66
Účastníků: 3

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné

Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

Související témata

Lodě a jiné vodní stroje

"Discovery aneb (z)krocení plachet" | Přihlásit/Registrovat | 6 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.

Re: Discovery aneb (z)krocení plachet (Hodnocení: 1)
Od: LUBOS - Čtvrtek, 15.09. 2011 - 06:38:26
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
Tož dobrej stroj , i mě se líbí ale hlavní je, že se líbí tvé ženě.Jízdní vlastnosti vychytáš a i v obýváku to bude vypadat dobře když bude v suchém doku hihi.
Re: Discovery aneb (z)krocení plachet (Hodnocení: 1)
Od: liberk - Čtvrtek, 15.09. 2011 - 19:07:20
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Taky to tak vidím "hlavně že se líbí ženě". A v obýváku nevypadá dobře - vypadá dobře v kuchyni ! :-))
Re: Discovery aneb (z)krocení plachet (Hodnocení: 1)
Od: Faust - Pondělí, 23.07. 2012 - 00:23:45
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Ahoj, zajímalo by mě, jestli Discovery ještě máš, případně jaké další úpravy jsi provedl? Tuším, že jsi další úpravy provést musel, nebo ji máš jen ve vitríně? Mám čerstvě tu samou, moje první RC lod vůbec. Chtěl jsem něco k vodě na relax na dovolenou a tato lod mi připadala optimální cena/zábava. K textu nemám výhrady, fotky jsou výborné, jen bych to mírně doplnil. Trup se zdá být opravdu kvalitní, plachetnice je pěkná, usazení elektroniky velmi dobré, čínská serva mají pomalejší chod, ale asi je to tak v pořádku. Stěžen a ráhna jsou z hliníkového profilu, plachty Dakron(?). Sestavenou jsem ji měl do hodiny, ani jsem se nestihl podívat do návodu, natož cokoliv fotit :o). Zpočátku jsem měl strach, kam až dosáhne setový RC vysílač, nicméně plachetnici lze řídit na dohled, tj. dokud rozeznám, kam jede, dál jsem to nezkoušel, pak už to není o řízení, když nevím, jak ji dostat zpět. Protože při "prvním namočení" vál vítr o síle orkánu, přidal jsem na kýl závaží, prostě kus tyčové olověné pájky, co jsem našel, 17cm, nemám váhu, takže nevím, kolik to je. Přichycena skelnou páskou k kýlu. Překvapilo mě, že se lod s tímto závažím ani v takovém větru nepřevrátila, asi to bude akorát, jen to doladit vizuálně a pořádně připevnit. Orkánm hnané vlny už byly nad její možnosti, tak jsem další testování, po pár pokusech, nechal na další den. Nelíbila se mi taková ta plastická samolepka, vzadu před osou kormidla, tak jsme ji sundal. Pod ní je jakýsi montážní(?) otvor, asi 2cm v průměru. Dal jsem sem dozadu do trupu kus závaží(cejchovaných 45gr.z vyvažování kola auta) a zalepil, ale je to ještě málo, plachetnice chce ještě dovážit dozadu. Otvor jsem zalepil kusem plastu z informační tabulky, lepidlo Styroplast - Pelikán, drží to výborně. První závada, prasklo zapínací očko na lanku ovládání vratiplachty, řešení - převázáno napřímo. Druhá závada, praskl jeden plastový napínák na bočním lanku, vyroben nový z níhradního táhla serva, těch mám hromádku. Další den sice drobně pršelo (mám dojem, že už prší celé léto?)a bylo zima jak v lednu, ne jako v červenci, šlo se jezdit. Vítr se zklidnil, odhadem kolem 4-5m/s. To už Discovery zvládala s přehledem a já se ji učil řídit. Při pořádné porci větru má snahu pořád zanořit příd, ale je znát mé dovážení, i když ještě bude chtít dozadu přidat. Jezdil jsem na rybníku dvě hodiny, pak už mi byla zima. Dnes jsem jezdil další dvě, odhadem vítr od nuly do 3m/s, už si dovoluju průjezdy kolem sebe metr od břehu a Discovery jede tam, kam chci já :o). Po návratu domů průšvih. Jako je kvalitní trup, plachty a elektronika, tak jsou naprosto nekvalitní některé plastové díly. Praskl plastový držák ráhna vratiplachty, při demontáži se mi to celé rozpadlo v ruce, prostě šunt. Tento plast se lepit nedá, tak vymýšlím náhradní řešení, s pomocí dílů z Merkuru, jak uchytit pohyblivě ráhno vratiplachty ke stěžni. Nevypadá to už tolik "maketově", ale fungovat to bude. Problém zatékání, ona je totiž vzadu, po nasazení krytu elektroniky, díra cca 2mm, po délce cca 70mm, nevím, zda pomůže nějaké tesnění? Kryt, po zapnutí elektroniky, zaklapnu a přelepím všechny spáry obyčejnou izolepou, voda v lodi po 4 hodnách ježdění prostě nebyla. Co bych ještě změnil? Zá se být malá plocha kormidla, před obratem se musí ve větru Discovery trochu rozjet (předem na to myslet), jinak obrat nedotočí. Hodila by se nějaká vlaječka nebo stuha nad stěžeň, abych věděl, kam jde zrovna vítr v místě, kde se nachází plachetnice.
Re: Discovery aneb (z)krocení plachet (Hodnocení: 1)
Od: liberk - Pondělí, 23.07. 2012 - 22:10:19
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Zdarec, tak abych ti postupně odpověděl: - plachetku stále mám (nakonec je ženy, ne :-) ) - nic dalšího, než co je v plánku jsem nedělal - samolepku mě nenapadlo sundávat, takže jsi objevitel montážního otvoru - ohledně zadního dovážení - ona je celkově lehká na kýl a proto jsem ji dovažoval (viz článek) a na zadek taky. Abych ji nedovažoval nahoře (v lodi), tak jsem právě protáhl ten kýl, takže je zároveň dovážená vzadu a tím, že je to dole, tak je to stabilnější - s tím praskáním komponent máš asi smůlu, mně zatím neprasklo nic a to jsem s ní jezdil i v pěkným vichru, ale vzhledem k zemi původu mě to časem nejspíš taky čeká - to jak se ti zanořuje příď - ještě ji máš lehkou na čumák - kryt jsem zatěsnil vlepenou gumou do rantlu, byla tam fakt mezera a když jsou velké vlny, tak ještě i tu izolepu dám - kormidlo mně připadne akorát, mně to zatáčí na obrtlíku - vlaječku používám, ale chce to vylepšit - udělat ji otočnou podle větru (ne napevno) a líbilo se mně u Taťky (zde na fóru) obarvené (foforeskující barvou) prachové pírko - je perfektně vidět do dáli a otočí ho i vánek Jinak ve vitríně nestojí (je v kuchyni na piedestalu), ale máš pravdu, že teď moc nejezdí - od otvírání vody na jaře byla na vodě jen jednou. Musím se polepšit :-)
Re: Discovery aneb (z)krocení plachet (Hodnocení: 1)
Od: Faust - Neděle, 29.07. 2012 - 20:07:59
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Provedl jsem další dovážení na zád, tím "montážním" otvorem do trupu, vypadá to, že tohle už stačí, při silnějším záběru větru se mírně ponoří celý trup a plachetnice vyrazí dopředu, jen je potřeba větrný poryv kontrovat kormidlem (kontra a trochu povolit plachty pro srovnání směru). Závaží, které jsme měl dočasně přichycené skelnou páskou na kýlu, jsem na zkoušku sundal a už ho tam nevrátil, plachetnice je takto vizuálně "hezčí" a ani v silnějším větru se mi ji nepodařilo převrátit. Na dovolené jsem za týden najezdil pěkných pár desítek hodin (stále na stejné první tužkové baterky !!) v různých větrných podmínkách, od silného větru po téměř bezvětří. Ještě dořešit těsnění krytu elktroniky a bude to téměř dokonalé.
Re: Discovery aneb (z)krocení plachet (Hodnocení: 1)
Od: liberk - Úterý, 31.07. 2012 - 16:58:18
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Koukám, že jsi dalším spokojeným uživatelem Discovery, tak ať ti to vydrží.

Copyright © 2006-2021 MK RC Fógli Brno z.s.
Hostováno na serveru IT STUDIO s.r.o.

Powered by Copyright © UNITED-NUKE. All Rights Reserved.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.07 sekund