Už na jaře jsem si prohlédl kalendář akcí na letišti Czech Heaven (u Budkovic a Ivančic) a zaškrtnul si v diáři zajímavé akce. Časem všechny postupně odpadly až mně zbyla právě akce jetů. 
Moc nadějí jsem ve volno nevkládal, protože byla na závěr čtyřdenního volna a manželka byla celá nažhavená na jejich využití v podobě výletů. Nicméně ji po prvních dvou dnech vedro umořilo a najednou neměla nic proti „odpočinkové“ návštěvě modelářské show. Nakonec jednou už podobnou se mnou absolvovala, takže zhruba tušila do čeho jde (nejvíc se asi těšila na dobré pivo, které tam mívají). Z domů jsme vyrazili později, takže jsme na letiště 
dorazili až něco po desáté a tudíž zmeškali přílet helikoptér a zahájení letů. 
Nicméně ke koukání toho bylo i tak dost a dost a když manželka posilněná pivem (Litovel) prohlásila, že se jí tam líbí (kromě piva se mohla na sluníčku i opalovat), věděl jsem, že akce byla schválena a já nebudu doma plísněn za to, kam jsem ji to zatáhl. A tak jsme koukali na nejrůznější jety od pidi velikosti (rozpětí cca jeden metr) 
až po obříky s délkou a rozpětím přes tři metry. 
Byla tam letadla s jednou turbínou i se dvěma. Jety, které byly věrnými kopiemi svých předloh 
i éra, která se jim jen podobala. 
A dokonce tam byl vrtulový stroj (Raven), u kterého jsem si říkal, co tam dělá. Ovšem pak jsem si všiml mohutných „výfuků“ za motorem, sání pod ním a došlo mně, že je to vrtuláč poháněný turbínou, takže sem vlastně Turbo Raven patří. Bohužel jsem ho neviděl letět. 
Někteří piloti létali decentně maketově (většinou větší stroje), zatímco některé menší "bzikavky" létaly tak, že si člověk pomalu připadal jak na tenisovém zápase. Jiné stroje vypouštěly pro efekt v některých fázích letu dým 
a jeden dokonce vypouštěl klamné cíle jako skutečný stíhač, když je zaměřen nepřátelským strojem a řítí se na něj samonaváděcí střela. Bohužel se mně jej nepodařilo vyfotografovat v akci. Letadla modelářů používaly turbíny výrobců z celého světa, výkonově od nějakého kilečka po tah cca 25 kg. Modely měly poměr tahu a své váhy cca 1:1, některé měly poměr až 2:1 a tam to pak při přidání bylo znát. Rychlost se údajně pohybovala až kolem 400 km/hod (světový rekord je prý přes 500 km/hod). Mě nejvíc potěšily naše české turbíny, které se tam také vyskytovaly a to jako výrobky První brněnské strojírny Velká Bíte,š a.s. 

Člověka hned potěší, když vidí, že se u nás také najdou šikovní lidé (a firmy), kteří (a které) jsou schopni zkonstruovat něco (alespoň pro mě) tak složitého a precizního. Obzvláště jsou pro mě nepochopitelné třeba otáčky turbíny, které (jak jsem slyšel) se pohybují kolem 160-185 tisíc otáček za minutu ! Používají se na ně speciální keramická ložiska, která prý vydrží ty strašné otáčky a také tu obrovskou teplotu, nicméně se musí po několika hodinách letu měnit a není to prý levná záležitost. Nakonec, co je u jetů levné, že ? :-) Kolik bylo nejstaršímu účastníkovi nevím (ale odhaduji už tak k šedesátce), ale nejmladšímu pilotovi (německy mluvícímu) bylo pouhých deset a mohu směle říct, že létal ze všech pilotů nejlépe a nebo alespoň nejodvážněji (nejspíš to souvisí s věkem a s jinými cenovými poměry u nás a u nich). Prováděl se svým jetem (a ten patřil k těm větším) kousky, za které by se nemusel stydět pilot akrobatického vrtulového speciálu. Nejvíc se mně líbily nízké průlety na zádech a nožový let podél celé přistávací plochy kousek nad zemí. Ten mě dostal nejvíc. Držel si lajnu tak, jak mně se s akrobatem ještě nepodařilo. Tady jsou nějaká videa s jeho letem: video 1 video 2 a tady je klučina osobně: video 3 Kromě perfektní a bezchybné pilotáže se vyskytla za mé přítomnosti i jedna havárie (naštěstí menší), kdy se maketě německého raketového letadla Komet 
nepovedl let na zádech v (hodně) nízké výšce a směrovkou si štrejchl o zem. V ten moment už se po zemi vezlo éro celé. Naštěstí po pár metrech zastavilo a kromě trochu obroušené směrovky, odřené pilotní kabiny a uražené přední pidivrtulky to přežilo vcelku. Takže si myslím, že pár hodin práce to spraví a bude zase jak nové. 
Video letu a pádu. Celou akci sledovaly kamery a dokonce nad námi létal Evžen Sokolovský s hexakoptérou, pod kterou byla připojena kamera a online přenášela obraz, který byl s dalším materiálem přeposílán online na webové stránky Czech Heaven. 
No a na závěr dopoledního programu bylo společné foto všech strojů a pilotů 
a poté jsme byli vpuštěni na letištní plochu i my návštěvníci, abychom si mohli alespoň očima „ošsahat“ ty krásné stroje. Některým dámám bylo povoleno piloty se k nim (myšleno těm strojům) pro účely focení i přivinout. A my muži jsme alespoň očima a fotoaparáty „vyšpiónili“ co se dalo. 


I zadky jsem si nafotil a na fotce je vidět, jak jeden stroj má kolem vyústění turbíny kruh vysoce svítivých diod, které za letu vypadají jako doopravdická forsá. Bohuel se to za letu nepodařilo vyfotit, take jen pohled v klidovém stavu. 
A dokonce jsem se mrknul i do p
..... tedy chtěl jsem říct výstupní trysky strojů :-) 
Po prohlídce někteří obědvali a čekali na odpolední program, nicméně my jsme s manželkou sezdali, že nám to stačilo a vypravili se domů na pozdní oběd. Program pokračoval dál seskoky parašutistů, odpoledními lety, večerními a nočními lety, ohňostrojem a večerním „posezením“. Manželka byla kupodivu spokojená, dokonce se nechala vyfotit u "„jejího"“ jetu 
a já musel tudíž taky. A když už, tak jsem si vybral největší, co tam byl, abych ji trumfnul :-) 
Akce se nám oběma líbila a já jsem alespoň trochu přičichnul k trochu jinému odvětví leteckého modelářství než co znám a provozuji. Omlouvám se za mnohdy ne příliš jasné a ostré fotky, o videjích ani nemluvě. Bohužel vlastním jen automat - kompakt s trojnásobným zoomem a s tím se lepší záběry a videa v tom fofru, v jakém se jety pohybovaly, bohužel udělat nedají. odkaz na fotogalerii zbylá videa: video 4 video 5 video 6 video 7 video 8 video 9 Doplnění fotek z neděle Náš "nestálý" dopisovatel Zdeněk z MK Alka dodal čtyři fotografie z neděle. Je na nich vidět, že i nějaký ten jet spadl, Turbo Raven skončil v poli poškozen (kromě jiného i reduktor - oko znalce to možná i uvidí) a Concord přišel o podvozek při pojíždění. Samé radosti. Fotografie jsou ZDE V GALERII úplně na konci.
|