Hlavní menu
· Úvodní strana
· O klubu
· Členové klubu
· Hangár
· Svahy
· Lodě
· Auta
· Dílna
· Elektronika
· Fórum
· Fotogalerie
· Videogalerie
· Počasí v Brně
· Downloads
· Odkazy
· Seznam témat
· Archív článků
· Top 10
· Můj účet
Přihláąení (registrace)
Přezdívka

Heslo

Bezpečnostní kód:
Bezpečnostní kód
Do tohoto pole vloľte bezpečnostní kód:

Jeątě nemáte svůj účet? Můľete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uľivatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uľivatelům a řadu daląích.
TopList
RSS/XML
· RSS 0.91
· RSS 2.0
· Atom
Partnerské stránky
MoNaKo - Modelařina Na Koleně

Tug Towing CZ

MK ALKA ®atčany

JETS OVER CZECH 2012

Autor: Liberk - Neděle, 08.07. 2012 - 19:51:05
Téma: Hangár - vąe co létá

Užž na jaře jsem si prohlédl kalendář akcí na letiššti Czech Heaven (u Budkovic a Ivančic) a zašškrtnul si v diáři zajímavé akce. Časem vššechny postupně odpadly až mně zbyla právě akce jetů.



Moc nadějí jsem ve volno nevkládal, protožže byla na závěr čtyřdenního volna a manžželka byla celá nažžhavená na jejich využžití v podobě výletů. Nicméně ji po prvních dvou dnech vedro umořilo a najednou neměla nic proti „odpočinkové“ návšštěvě modelářské show. Nakonec jednou užž podobnou se mnou absolvovala, takžže zhruba tuššila do čeho jde (nejvíc se asi těššila na dobré pivo, které tam mívají).
Z domů jsme vyrazili později, takžže jsme na letišště

dorazili ažž něco po desáté a tudížž zmešškali přílet helikoptér a zahájení letů.

Nicméně ke koukání toho bylo i tak dost a dost a kdyžž manžželka posilněná pivem (Litovel) prohlásila, žže se jí tam líbí (kromě piva se mohla na sluníčku i opalovat), věděl jsem, žže akce byla schválena a já nebudu doma plísněn za to, kam jsem ji to zatáhl.
A tak jsme koukali na nejrůznějšší jety od pidi velikosti (rozpětí cca jeden metr)

ažž po obříky s délkou a rozpětím přes tři metry.

Byla tam letadla s jednou turbínou i se dvěma. Jety, které byly věrnými kopiemi svých předloh

i éra, která se jim jen podobala.

A dokonce tam byl vrtulový stroj (Raven), u kterého jsem si říkal, co tam dělá. Ovššem pak jsem si vššiml mohutných „výfuků“ za motorem, sání pod ním a doššlo mně, žže je to vrtuláč poháněný turbínou, takžže sem vlastně Turbo Raven patří. Bohužžel jsem ho neviděl letět.

Někteří piloti létali decentně maketově (větššinou většší stroje), zatímco některé menšší "bzikavky" létaly tak, žže si člověk pomalu připadal jak na tenisovém zápase. 
Jiné stroje vypoušštěly pro efekt v některých fázích letu dým

a jeden dokonce vypoušštěl klamné cíle jako skutečný stíhač, kdyžž je zaměřen nepřátelským strojem a řítí se na něj samonaváděcí střela. Bohužžel se mně jej nepodařilo vyfotografovat v akci.
Letadla modelářů použžívaly turbíny výrobců z celého světa, výkonově od nějakého kilečka po tah cca 25 kg. Modely měly poměr tahu a své váhy cca 1:1, některé měly poměr ažž 2:1 a tam to pak při přidání bylo znát. Rychlost se údajně pohybovala ažž kolem 400 km/hod (světový rekord je prý přes 500 km/hod). Mě nejvíc potěššily našše české turbíny, které se tam také vyskytovaly a to jako výrobky První brněnské strojírny Velká Bíteš,š a.s.

Člověka hned potěšší, kdyžž vidí, žže se u nás také najdou ššikovní lidé (a firmy), kteří (a které) jsou schopni zkonstruovat něco (alespoň pro mě) tak složžitého a precizního. Obzvl᚝ště jsou pro mě nepochopitelné třeba otáčky turbíny, které (jak jsem slyššel) se pohybují kolem 160-185 tisíc otáček za minutu ! Použžívají se na ně speciální keramická ložžiska, která prý vydržží ty straššné otáčky a také tu obrovskou teplotu, nicméně se musí po několika hodinách letu měnit a není to prý levná záležžitost. Nakonec, co je u jetů levné, žže ? :-)

Kolik bylo nejstarššímu účastníkovi nevím (ale odhaduji užž tak k ššedesátce), ale nejmladššímu pilotovi (německy mluvícímu) bylo pouhých deset a mohu směle říct, žže létal ze vššech pilotů nejlépe a nebo alespoň nejodvážžněji (nejspíšš to souvisí s věkem a s jinými cenovými poměry u nás a u nich). Prováděl se svým jetem (a ten patřil k těm většším) kousky, za které by se nemusel stydět pilot akrobatického vrtulového speciálu. Nejvíc se mně líbily nízké průlety na zádech a nožžový let podél celé přistávací plochy kousek nad zemí. Ten mě dostal nejvíc. Držžel si lajnu tak, jak mně se s akrobatem ješště nepodařilo.

Tady jsou nějaká videa s jeho letem:   video 1   video 2

a tady je klučina osobně:   video 3

Kromě perfektní a bezchybné pilotážže se vyskytla za mé přítomnosti i jedna havárie (našštěstí menšší), kdy se maketě německého raketového letadla Komet

nepovedl let na zádech v (hodně) nízké výššce a směrovkou si šštrejchl o zem. V ten moment užž se po zemi vezlo éro celé. Našštěstí po pár metrech zastavilo a kromě trochu obrouššené směrovky, odřené pilotní kabiny a uražžené přední pidivrtulky to přežžilo vcelku. Takžže si myslím, žže pár hodin práce to spraví a bude zase jak nové.

Video letu a pádu.

Celou akci sledovaly kamery a dokonce nad námi létal Evžžen Sokolovský s hexakoptérou, pod kterou byla připojena kamera a online přenáššela obraz, který byl s dalšším materiálem přeposílán online na webové stránky Czech Heaven.

No a na závěr dopoledního programu bylo společné foto vššech strojů a pilotů

a poté jsme byli vpušštěni na letišštní plochu i my návšštěvníci, abychom si mohli alespoň očima „ošsahat“ ty krásné stroje. Některým dámám bylo povoleno piloty se k nim (myššleno těm strojům) pro účely focení i přivinout. A my mužži jsme alespoň očima a fotoaparáty „vyššpiónili“ co se dalo.

I „zadky“ jsem si nafotil a na fotce je vidět, jak jeden stroj má kolem vyústění turbíny kruh vysoce svítivých diod, které za letu vypadají jako doopravdická forsáž. Bohužel se to za letu nepodařilo vyfotit, takže jen pohled v klidovém stavu.

A dokonce jsem se mrknul i do p….....  tedy chtěl jsem říct výstupní trysky strojů :-)

Po prohlídce někteří obědvali a čekali na odpolední program, nicméně my jsme s manžželkou sezdali, žže nám to stačilo a vypravili se domů na pozdní oběd. Program pokračoval dál seskoky paraššutistů, odpoledními lety, večerními a nočními lety, ohňostrojem a večerním „posezením“.

Manžželka byla kupodivu spokojená, dokonce se nechala vyfotit u "„jejího"“ jetu

a já musel tudížž taky. A kdyžž užž, tak jsem si vybral největšší, co tam byl, abych ji trumfnul :-)

Akce se nám oběma líbila a já jsem alespoň trochu přičichnul k trochu jinému odvětví leteckého modelářství nežž co znám a provozuji.

Omlouvám se za mnohdy ne přílišš jasné a ostré fotky, o videjích ani nemluvě. Bohužžel vlastním jen automat - kompakt s trojnásobným zoomem a s tím se lepšší záběry a videa v tom fofru, v jakém se jety pohybovaly, bohužžel udělat nedají.

odkaz na fotogalerii

zbylá videa:  video 4   video 5   video 6   video 7   video 8   video 9

Doplnění fotek z neděle

Nášš "nestálý" dopisovatel Zdeněk z MK Alka dodal čtyři fotografie z neděle. Je na nich vidět, žže i nějaký ten jet spadl, Turbo Raven skončil v poli pošškozen (kromě jiného i reduktor - oko znalce to možžná i uvidí) a Concord přiššel o podvozek při pojížždění. Samé radosti.

Fotografie jsou ZDE V GALERII úplně na konci.

 
Související odkazy
· Více o tématu Hangár - vąe co létá
· Daląí články od autora liberk


Nejčtenějąí článek na téma Hangár - vąe co létá:
Lazy Bee

Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 5
Účastníků: 1

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
©patné

Moľnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

"JETS OVER CZECH 2012" | Přihlásit/Registrovat | 4 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.

Re: JETS OVER CZECH 2012 (Hodnocení: 1)
Od: pop - Neděle, 08.07. 2012 - 21:49:54
(O uľivateli | Poslat soukromou zprávu)
Pěkná reportáľ :)
Re: JETS OVER CZECH 2012 (Hodnocení: 1)
Od: ZdeněkMKALKA - Pondělí, 09.07. 2012 - 08:11:40
(O uľivateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Jen doplním: Byl jsem tam v neděli - program uľ byl pochopitelně (po náročné noci) značně skromnějąí,ale létalo se. Musím potvrdit Liberkovo nadąení z toho desetiletého pilota - mě svým letem také "dostal". Daląímu Němci se "podařilo" při přistání svého jeta dostat na pádovku a tak jsme byli svědky zničení (moľná velkého poąkození) jednoho pěkného éra. Oficiální létání v neděli ukončoval Evľen Sokolovský s Daąovského Ravenem, ale závěr to nebyl moc úspěąný, protoľe se Evľenovi nepovedlo přistání a Raven skončil na zádech v obilí - zlomená vrtule a podvozek a zřejmě i poąkozený vrtulový reduktor.
Re: JETS OVER CZECH 2012 (Hodnocení: 1)
Od: LUBOS - Pondělí, 09.07. 2012 - 20:30:58
(O uľivateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Michale, článek na JEDNIČKU S HVĚZDIČKOU , prostě jsi dokonalý reportér.
Re: JETS OVER CZECH 2012 (Hodnocení: 1)
Od: liberk - Pondělí, 09.07. 2012 - 21:27:01
(O uľivateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Koukám, ľe tam v neděli bylo taky "ľivo". Nebyla by nějaká fotečka na doplnění stávajících ?

Copyright © 2006-2021 MK RC Fógli Brno z.s.
Hostováno na serveru IT STUDIO s.r.o.

Powered by Copyright © UNITED-NUKE. All Rights Reserved.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.06 sekund