Modelářský klub RC Fógli Brno z.s.

Arcus von Robbe
Publikováno: Čtvrtek, 24.05. 2007 - 00:56:43
Téma: Hangár - vše co létá


V době, kdy moje první RC letadlo – SkyLady dosloužilo, řešil jsem volbu pokračovacího modelu. Můj požadavek byl jasný – větroň s větším rozpětím, s ovládanými křidélky, s kvalitním letovovým projevem a v neposlední řadě líbivého vzhledu.

Arcus von Robbe



Favoritů bylo více, v různých cenových hladinách, z různého materiálu a v různém stavu předpřipravenosti. Po důkladném zvažování nakonec padla volba na větroň Arcus od firmy Robbe.

Po rozbalení krabice na mne čekaly jednotlivé díly z Arcelu (jeden z obchodních názvů pro EPP), uhlíková spojka křídel, plastové motorové lože, táhla, páky, kabina s magnetickým jištěním, sada samolepek, gumicuk a skvěle propracovaný fotonávod na sestavení. Stavba šla velmi rychle (např. trup je slepený již z výroby), díly jsem lepil vteřinovým lepidlem s aktivátorem, pro nabarvení jsem použil osvědčený Hobby Acryl.

Arcus - díly pro stavbu Arcus - křídlo Arcus - šablona pro uříznutí čumáku

Při stavbě je možnost volby mezi větroněm nebo elektrovětroněm, já se rozhodl pro elektrovětroň, takže jsem uřízl čumák, zastavěl motor a přiložený gumicuk putoval do šuplíku :)

A samotné létání? Na stránkách mscomposit.com jsem našel stručný a výstižný popis, se kterým se mohu dnes, po 15 hodinách s Arcusem ve vzduchu, plně ztotožnit:

„Arcus je pěkně vypadající model, který nabízí přesvědčivý výkon a perfektní dynamické charakteristiky. Model je řízen křidélky, směrovkou a výškovkou, což umožňuje jednoduchou akrobacii. Silnou stránkou Arcusu jsou vynikající termické a svahové letové vlastnosti. Pro létání na svahu může být model dovážen, je-li to třeba.“

K uvedenému popisu mohu jen dodat, že si opravdu vychutnáte jak elegantní nízké průlety v bezvětří, tak odvážné souboje se silným větrem. Letadlo je vhodné i pro úplné začátečníky, poněvadž je poslušnější, než předchozí SkyLady, po které začátečníci z neznalosti, jako tehdy já, často sahají jako po prvním modelu. Navíc materiál EPP dovoluje rychlou opravu lepením přímo na ploše a případný karambol tak nemusí nutně znamenat pokažený den.

Hotový Arcus

Pozděší úpravy
Originální spojka křídel se časem po přemetech ve velkých rychlostech a v silném větru mírně prohla a navíc se mi podařilo nechtěně rozšlápnout její konec. Proto jsem vyrobil novou, ze sklolaminátové tyče, vložené do hliníkové trubky. Toto řešení je odolné proti prohnutí, navíc hmotnost vzrostla o 100g, což se příznivě projevilo na letových vlastnostech a stabilitě ve větru.

Natáčení videa z paluby modelu
Letadlo v aktuální konfiguraci „uveze“ 200g fotoaparát
Sony Cybershot DSC-P10, se kterým pořizuji videosnímky z ptačí perspektivy. Nesmí se zapomenout na dovážení ocasu, v mém případě 40g.

Technické parametry a aktuální osazení:
Rozpětí: 1800 mm
Délka: 1120 mm
Celková letová hmotnost: 911g
Motor:
Dualsky XM2830CA-12
Regulátor: Dualsky XC1812BA, 18A

Přijímač: Hitec ELECTRON 6FM, dual
Serva: 4x Carson CM Micro
Baterie: LiPoly 1850 E TECH GP, 11,1 V / 16C
Vrtule: sklopná CAM 9x5
Kužel: Turbo, chladící

- další fotografie naleznete ve fotogalerii
- video
- video z paluby (Sony DSC P-10)
- video z paluby (Mustek gSmart Mini2)







Tento článek si můžete přečíst na webu Modelářský klub RC Fógli Brno z.s.
http://www.rcfogli.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.rcfogli.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=40